StarWars Miniatures

Ha a kedves olvasó esetleg nem ismerné a Star Wars Miniatures játékot, akkor először is foglaljuk össze röviden, mit is takar ez a cím. A Wizards of the Coast nevű, játékos körökben nálunk sem ismeretlen cég 2004 szeptemberének elején rukkolt elő az első Star Wars Miniatures Starter Set-jével, vagyis induló csomagjával, mely a Rebel Storm címet kapta, és a klasszikus trilógia eseményeit dolgozta fel. Ez nagyon jó alapnak bizonyult, és innentől kezdve a Wizards egymás után adta ki a jobbnál-jobb Starter Set-eket és kiegészítőket. Néhány év leforgása alatt a Star Wars Miniatures - kis túlzással élve - lefedte a galaxist, bár a közeljövő terveit figyelve még mindig jelentős tartalékok rejtőznek benne. Egy ilyen összefoglaló írásban természetesen csak a felszínt karcolgatjuk, mivel az átfogó leírásra az oldalunk teljes terjedelme sem lenne elég. Címszavakban azért próbáljuk meg.

A Miniatures alapvetően a szerepjáték vizuálisabbá tételét szolgálja, vagyis a játékosok harci kedve ebben már nem korlátozódik a fantáziára, sokkal inkább a látványosan kialakított játékterekre. A kétoldalas táblákon folytatható küzdelmek rengeteg lehetőséget és rugalmasságot biztosítanak, míg a gyűjtögethető figurák a kollekciókat gazdagíthatják szerte a világon.

De milyen is maga a játék? Ha rendelkezünk egy Starter Set-el - benne legalább egy táblával - adott számú karakterrel, és rá tudunk venni valakit, hogy leüljön velünk játszani, akkor máris kezdhetjük. A szabályok elég gyorsan kiismerhetőek, leginkább egy-egy karakter különleges képességeinek alkalmazása jelenthet egyszeri problémát, de hát ezt is hamar meg lehet tanulni. A játékot 2-4 játékos játszhatja, elvileg az ideális a két fő, de hárman vagy négyen is odaülhetnek egyszerre az asztalhoz. A szabályok egy része természetesen kőbe van vésve, egy része viszont megenged egy csomó olyan dolgot is, amitől nem tud unalomba fulladni a Miniatures.

De kezdjük az elején. Ha olyan játszmát választunk, melyben ragaszkodunk a történeti hűséghez, akkor első lépésként a felhasználandó karakterek kiválasztását kell végrehajtani. Ez nem mindig könnyű feladat, ugyanis ha konkrét, előre megbeszélt küldetést akarunk végrehajtani, akkor azokhoz speciális tulajdonságokkal rendelkező karakterekre is szükségünk lehet. Viszont az összeválogatásnál figyelembe kell vennünk a karakterek pontértékét, mely a hozzájuk tartozó kártyán van feltüntetve. A pontozás egyszerű: minél erősebb egy karakter, annál magasabb pontszám szerepel a kártyán. A csapat pontjainak mindig valamilyen határon belül kell maradnia - 100, 150 vagy 200 pont, persze, csak ha rendelkezünk ennyi karakterrel -, ha pedig erre nincs lehetőség, akkor a játékostársunkkal kell kiegyezni valamilyen kompromisszumban. (Egy játszma átlagos ideje 30 perc és másfél óra között van, vagyis nincs idő elmélázni. Versenyeken előre meghatározott időkorlát van, amit szigorúan betartatnak.)

A nevesített karakterek között egy csapatban azonban semmilyen körülmények között sem lehet két egyforma, például nem szerepelhet egyszerre két Luke Skywalker, még akkor sem, ha különböző korszakokból válogattuk össze őket. És nem csatázhat egy oldalon Anakin Skywalker sem, ha már ott van Darth Vader. Ez teljesen logikus, és kár rajta vitatkozni, miért is döntöttek így a szabályok megalkotói.

De térjünk vissza a kiválasztáshoz. Kezdetben könnyen beleeshetünk az erős karakterek kínálta csapdába, és ezért csupa 'supermant' válogatunk össze. Ezzel gyorsan kimeríthetjük a pontkeretünket, és nem biztos, hogy jót teszünk vele a játéknak. (A felső ponthatárt a játék megkezdése előtt nem árt limitálni, mert ezzel sok vitát előzhetünk meg.) Vegyük például a Revenge of the Sith-et. Ha a szeparatista oldalt választjuk, és a karaktereink közé bevesszük Darth Tyranus-t (48 pont), General Grievous-t (42 pont) és egy Bodyguard Droid-ot (20 pont) máris 110 pontnál tartunk. Ez a három karakter így együtt látszólag elég nagy erőt képvisel, de ha az ellenfél ugyanezt a pontszámot mondjuk hét karakterrel rakja össze, sokkal nagyobb a mozgástere, és néhány trükkel eredményesen szembeszállhat Grievous-ékkal.

A karakterek közül érdemes egy kicsit leragadni Grievous-nál. A Revenge of the Sith-hez háromféle készült belőle. Az egyik a Wheel Bike-os verzió, amivel hallatlan mozgékonyságot és tűzerőt tarthatunk kézben, viszont a karakterünk nem használhat fénykardot. (Igen tudjuk, egy karakterből meg nem lehet többféle egy játékban.)

A Grievous' Wheel Bike-kal nemcsak másfélszer léphetünk többet az átlagnál - tizenkettő helyett tizennyolc mezőt - hanem mozgás után még lövésre is van lehetőségünk. Ha egy helyben maradunk, akkor egy úgynevezett Double Attack-re vállalkozhatunk, vagyis kétszer támadhatunk.

Hogyan zajlik egy támadás? Vegyük például azt, ahogyan egy átlagos karakter támad. Kiválasztjuk a megtámadandó ellenfelet, és megnézzük nem áll-e éppen fedezékben. (Ha igen akkor több pont szükséges az eltalálásához.) A húszoldalú dobókockával dobunk egyet, és ennek értékéhez hozzáadjuk a karakterünk kártyáján látható 'Attack' értéket. Ha ez a kettő egyenlő vagy nagyobb, mint az ellenfél 'Defense' értéke, akkor sikeres a találat.

A karakterek mindegyikéhez tartoznak 'Hit Points'-ok, melyekből levonódnak az ellenfél találatai, a 'Damage'-ek. Amikor a 'Hit Points'-ok elfogynak, a karakter meghal és kiszáll a játékból.

Bonyolult? Első hallásra igen, de egyetlen gyakorló játék során elsajátítható a pontokkal való bűvészkedés. Itt most csak egy alapesetet mutattunk be, és nem vetettük fel azokat a lehetőségeket, hogyan lehet egy lövést esetleg hárítani, másik karakterrel védelmezni, vagy egy Jedi karakter esetében az Erővel gyógyítani. A karakterek képességei általában okosan vannak súlyozva, ennek köszönhetően az összecsapások nem állnak egymás szimpla lepuffantásából.

És vajon hogyan mozognak a karaktereink? Egy átlagos karakter - de még a nevesített (Unique) karakterek nagy része is - csak tizenkét mezőt tehet meg egyszerre a táblán, és ehhez nem kell a dobókockát használnunk. Általában hat lépés és egy lövés van engedélyezve, egyes nehézfegyverzetű karakterek pedig vagy lépnek, vagy lőnek az adott fordulóban. Ezt be kell kalkulálni, mert önmagukban azért erősek is lehetnek (Pl.: Senate Guard, Heavy Stormtrooper).

Harc közben kihasználhatjuk a terep kínálta előnyöket is. Akik szeretnek közelharcba bocsátkozni a folyosókon, átjárókon könnyen megtehetik, akik viszont rendelkeznek nehézfegyverzetű vagy mesterlövész képességű figurával, messziről is kiiktathatják az ellenséget. A táblákat direkt úgy alakították ki, hogy rengeteg fedezék legyen rajta, ezeken kívül az űrhajóbelsők vagy a bázisok a számtalan átjáróval és lezárható helységgel szintén alkalmasak a bújócskára.

A táblák minden Starter Set-ben mások. Leggyakoribbak a belső terek - űrbázis, hajó, zárt objektum - de a kiegészítőkkel megjelentek a külső csataterek is. Az Attack on Endor nevű pack-hoz csináltak egy endori felszínt a bunker bejáratával - ehhez készült egy exkluzív AT-ST lépegető -, az AT-AT Imperial Walker Colossal Pack-hez pedig a hothi csata helyszínét csatolták. Ezek a táblák sajnos vékony papírra lettek nyomva, éppen emiatt sérülékenyek és hamar tönkremennek. Üdítő kivétel a Revenge of the Sith Starter Set-hez mellékelt tábla. Ezt már keménytáblára kasírozva leljük a csomagban, de sajnos ez a kivétel erősítette a szabályt: csak ehhez készült ilyen kivitelű tábla, ezek után visszaálltak a vékonypapíros megoldáshoz.

A játszható oldalak között van egy különleges csoport. Ide tartoznak az úgynevezett 'fringe'-karakterek, vagyis a két alkalmasint szembenálló oldal - a Rebel Storm-ban ilyen a felkelő és a birodalmi, a Revenge of the Sith-ben a köztársasági és a szeparatista - között félúton levő társulat. Őket egy-egy játékban ha nincs elég karakterünk, vagy éppen egy kis változatosságra vágyunk, bármelyik oldalra beválogathatjuk. Érdekesség, hogy a Rebel Storm-ban a fringe-ek közé sorolták Lando Calrissian-t, miközben Han Solo azért a felkelők között van, ráadásul 1 erőpont tulajdonosának is ondhatja magát. Ez nem kis meglepetést keltett a játékosok körében. Általában fejvadászok, az univerzumban itt-ott felbukkanó lények gyűjtőhelye a fringe, ettől függetlenül minden főjáték más és más öszszeállításban és képességekkel hozza ki őket.

A Starter Set-ek a figurák jelentősen eltérhetnek egymástól. A Rebel Storm összesen tíz figurát tartalmaz: ezekből kettő állandó exkluzív - Luke Skywalker (Rebel) és Darth Vader (Dark Jedi). (Ők ketten nem szerepelnek külön a boosterekben, vagyis a kezdő csomag készletét felerősítő szabadon megvásárolható kiegészítőben.) Mellettük van tehát még nyolc randomizált figura, és ha szerencsénk van, akkor ez így már elegendő egy játszma lebonyolításához. Ezzel szemben a Revenge of the Sith-ben már csak hat figurát találunk a kezdő csomagban. Ezek közül kettő szintén exkluzív - Obi-Wan Kenobi (Jedi Master) és General Grievous (Supreme Commander) - valamint 2-2 Clone Trooper és Super Battle Droid. Ez a doboz, mint mindegyik más, tartalmazza a játékleírást, a játéktáblát, a sorozat összes karakterének listáját, és egy húszoldalú dobókockát.

Ha már úgy érezzük, hogy kezd unalmassá válni a játék, akkor az Ultimate Missions book-ok további küldetésekre invitálhatnak bennünket. A Rebel Storm, a Clone Strike és a Revenge of the Sith Ultimate Missions-ök együttesen több mint száz leírást tartalmaznak, és bonuszként pedig új játéktáblákon csatázhatunk a haverokkal. A könyvek mellett a korábbról ismert Fact File-ok kiadójaként ismert DeAgostini gondozásában megjelent Star Wars Battle Games című magazin. Ez ugyan csak pár lapból áll, de az első számhoz máris járt egy kivágható Tantive IV falelem-sorozat, amivel plasztikusabbá tehetjük a tábláinkat.

Ezen a ponton említsünk meg a rajongói alkotások új dimenzióját. A Miniatures sikerére való tekintettel a játékosok egyre nagyobb csoportjai döntenek úgy, hogy számukra nem elegendő a táblák adta sík felület, ezért megpróbálják azt három dimenzióban kibővíteni. Magyarán falakat, ajtókat, konzolokat és más elemeket készítettek el változó színvonalon, és hihetetlen lelkesedéssel.

És végül ejtsünk néhány szót a figurákról, mint gyűjthető ereklyékről. A set-enként 60-60 különböző karaktert felvonultató sorozatok alapvetően arra jók, hogy ténylegesen játszanak velük. A karakterek kidolgozottsága sajnos elég gyatra, néhol nevetségesen színvonaltalan, ehhez képest már a kezdet kezdetén erőteljes gyűjtögetési láz ütötte fel a fejét velük kapcsolatban. A nevesített karakterek közül egy jó pár - ritkaságának megfelelően - hatalmas árkülönbséggel kering rajongói körökben. Például a korábban már említett Greivous' Wheel Bike a megjelenésekor önállóan annyit ért, mint három booster-nyi kiegészítő. A booster-eket azonban randomizálva állítják össze, vagyis a bennük felbukkanó figurák elvileg teljesen véletlenszerűen kerülnek a dobozba. (Ha valamelyest ismerjük a karaktereket, akkor vásárláskor a dobozok súlya alapján bele lehet nyúlni valamilyen extra kiadásba. Emellett azt sem árt tudni, hogy a booster-ekben mindig van lagalább egy ritka vagy nagyon rika figura is.) Éppen ezért, amikor ritkaságszámba menő figurával találkozunk, érdemes megtartani. Nemcsak cserealapnak lehet jó, de a Star Wars Miniatures játszmákon értékes győzelmeket arathatunk vele.

Befejezésül annyit még érdemesnek tartok elárulni, hogy a Star Wars Miniatures játékok hazánkban is egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert, annak ellenére, hogy csak néhány boltban kaphatóak. 2009 tavaszától pedig rendszeresen bajnokságokat is rendezünk a Holdfény Játék & Fantasy Szaküzletben…

Részletes szabálykönyv