Kategória: Kártyajátékok
Játékosok: 2-8 fő
Életkor: 10-75 év
Játékidő: tetszőleges
Értékelés: 4/5

Munchkin

Kellékek:

  • kazamata kártyák
  • kincs kártyák
  • szint számlálók
  • dobókocka

A játékosok a játék során kazamatákban, börtönökben és föld alatti üregekben harcolnak a „halhatatlan hős” cím elérésének reményében (10-es szint). A helységek ajtajait berúgva (kazamata kártya húzása) megkűzdenek az ott fellelhető szörnyekkel, tárgyakra, tudásra tesznek szert. Ha egy szörnyet legyőznek, akkor megszerzik a kincseit (kincs kártya húzása), és nő a szintjük is. Ha nem, akkor vagy elmenekülnek, vagy megszivatja őket a szörny. Minden trükkre szükség van, hogy túléljék… a többi játékost.

Játékmenet

A játlékosok a játékot kaszt nélküli emberként (ha nincs faj kártyád ember vagy) kezdik, olyan neműként, amilyenek a valóságban. Minden játékos húz két kazamata és két kincs kártyát. Mindenki kijátszhat a kezében tartott lapokból tetszőleges számút. Kockadobással döntsétek el ki kezd. Ezután minden játékos lejátszik egy kört, majd továbbadja a lehetőséget a tőle balra ülőnek. Teszik ezt mindaddig, amíg valaki el nem éri a 10. szintet, mert ekkor az adott játékos nyer. A 10. szintet csak szörny legyőzésével lehet elérni. (Ezzel a tettel írja be a nevét a történelemkönyvekbe.)

A saját körében mindenki a következő dolgokat teszi (ebben a sorrendben):

  • Ajtó berúgása
  • Kutatás (ha az ajtó mögött szörny volt, de elment vagy elpusztult)
  • Baj keresés (ha az ajtó mögött nem volt szörny)
  • Lapok kijátszása (bármennyi)
  • Többlet lapok eldobása

Az ellenfelek körében szörny-módosítókat, császkáló szörnyeket lehet kijátszani és minden olyan lapot, aminek a szövege ezt mondja.

Ajtó berúgása

Felhúzod a legfelső kazamata kártyát és megmutatod.

Ha nem szörnyet lelsz a szobában, akkor az a tiéd (a szoba üres, a kezedben már a kutatás eredménye van). Kézbe veheted, vagy azonnal kijátszhatod. Ha átkot találsz a szobában, akkor azt azonnal ki kell játszanod MAGADRA.

Ha szörny lapot fordítasz fel, csata kezdődik. (Már nem tudsz „lopni”, vagy egyéb nem harci dolgot tenni.)

Ahhoz, hogy legyőzd nagyobb szintet kell elérned (saját szint + tárgyak, társak, hátasok bónuszai), mint amennyi a szörny szintje (plusz a lap szövegében olvasható módosítók). Ha hátast húzol, akkor azt magadhoz veheted (mint gazdátlan állatot), de tekintheted szörnynek is, és harcolhatsz vele, ekkor a szintje a bónusza kétszerese.

A szörny és a te szinted is módosítható a játékosok által kijátszott lapokkal. (Puff neki!) Erre vannak külön szörny-módosító lapok, vagy ilyen célú tárgyak (pl. italok). (Ha a kártya nem írja, hogy harc közben kijátszható, akkor nem játszható ki.) Bármelyik lapodat eldobhatod (kasztot, fajt is), hogy segíts magadon. (Nem kell törpének lenni, ha nem akarsz…)

Ha sikerül nagyobb szintet elérned, mint a szörnynek, akkor kapsz a szörny legyőzéséért egy szintet (ha több van feltűntetve a kártyán, akkor annyit), és annyi kincs kártyát húzhatsz, amennyi a kártyára van írva. Hátas esetén egy szint és egy kincs a jutalom.

Ha nem jön össze a szükséges szint, akkor a következőket teheted:

  • Elmenekülsz
  • Segítséget kérsz egy másik játékostól
  • Megszívod

Segítség kérés

Bárkitől kérhetsz segítséget, és csak rajta áll, hogy segít-e. A döntését különböző dolgok felajánlásával befolyásolhatod. Pl.: egy tárgyad, részesedés a kincsből, fejenállva zongorázol, stb. Szintet nem lehet átadni, elcsrélni! Egy csatában csak egy valaki segíthet! Ha az illető segít, akkor a szörny módosítóinál figyelenbe kell venni az ő és társai faját, kasztját, tárgyait, stb. A szintetek összeadódik. Ha nem sikerül legyőznötök, akkor mindketten külön menekültök, és mindketten szívtok, ha nem sikerül.

Menekülés

A meneküléshez 6 oldalú kockával kell dobnod. Ha az eredmény 5 vagy 6, akkor sikerül elmenekülnöd. Ilyenkor nem szenveded el a szívást, de értlelemszerűen nem is kutathatsz. Ha egy lap csökkenti a menekülés szintet, akkor azt le kell vonni a dobásból, ha növeli, akkor azt hozzá kell adni a dobott értékhez. Több szörny elől mindegyikhez dobva külön-külön kell menekülni. Akitől így nem sikerül elmenekülni, az megszivat. Sikertelen menekülés után már nem kérhetsz segítséget.

Ha van fegyverhordozód, akkor feláldozhatja magát érted. Neked mindenképp sikerül emenekülnöd (még akkor is, ha a szörny elől nincs menekvés), de a fegyverhordozó minden tárgyával együtt elveszik. Ha valaki segít neked őt is megmenti a fegyverhordozód (ha akarod).

Szívás

A szörny „Szívás:” részében leírt rémségeket szenveded el. Hátassal való harc elsetén mindig egy szint elvasztése a szívás.

Ha a szívás az, hogy meghalsz, akkor a következőket tedd:

  • a szinteden, faj és kasztkártyáidon kívül minden lapod (asztalról és kézből) el kell dobnod (elhagyott tárgyak lesznek)
  • feltámadás: karktered életrekel és következő játékosnak már segíthet is
  • a következő köröd elején kúzol két kazamata és két kincs kártyát, és kijátszhatsz lapokat (mint a játék elején)

Elhagyott tárgyak

Ha valaki lapokat dob el, akkor a tárgyakat az aszalra kell tennie és mindenki más felvehet belőlük legfeljebb egyet. A legalacsonyabb szintű játékos választ először. Ha egyezik a szint és mindkettőnek ugyanaz a tárgy kell, akkor azé, akinek a következő köre előbb lesz (ő áll közelebb). A megmaradt tárgyak és a nem tárgy lapok, a dobott lapokhoz kerülnek.

Kutatás

Ha az ajtó mögött szörny volt, de elment vagy elpusztult, akkor felveheted a következő kazamata kártyát a kezedbe, mint a szobában található „berendezést”, ami így a tiéd lett. (Nem kötelező.)

Baj keresés

Ha az ajtó mögött nem volt szörny, akkor a kezedből kijátszhatsz egyet magad ellen. A továbbiakban úgy működik minden, mintha azt a szörnyet találtad volna ott, leszámítva, hogy a legyőzése után nem kutathatsz.

Lapok kijátszása

A faj, kaszt, fegyverhordozó és átok kártyákat BÁRMIKOR ki lehet játszani (igen, harc közben is), és bármikor eldobhatsz lapot a kezedből vagy (nem átkot) a játékból. A kijátszott tárgyakat, hátasokat, fegyverhordozókat magad elé teszed az asztalra, az eldobottakat a megfelelő (kazamata/kincs) „dobott lapok” közé.

Alapból egy kaszt, egy faj, egy nagy tárgy, egy társ és egy hátas kártyád lehet játékban egyszerre. (A hátasok nagy tárgyak, de nem számítanak a hordható egybe bele, mert magukat hordják.) Annyi egykezes tárgyad lehet játékban, ahány kezed van (a kétkezesek - érthetetlen módon - két egykezesnek számítanak), annyi fejfedőd, ahány fejed, annyi lábbelid, ahány lábad, stb.

Ha egy tárgy nem fér a kezedbe (lábadra, stb.), akkor eldobhatsz (vagy eladhatsz) egy lent lévőt (ezt amúgy is megteheted), hogy helyet csinálj neki. (Az így eldobott tárgyak elhagyottak lesznek.) Ha megszűnik egy hatás (bármikor a játék folyamán), ami többlet tárgyhoz juttatott, akkor az általad választottakat el kell dobni (vagy eladni). Ha eldobod, akkor elhagyott tárgyak lesznek, a többiek felvehetik.

A tárgyakon fel van tüntetve az értékük. Ha eladod őket, a dobott lapokhoz kerülnek, és 1000 aranyanként egy szintet lépsz értük. Eladni kézből és az asztalról is lehet. Sőt, ha egy tárgyat - bármikor, de nem csata közben - önszántadból dobsz el, vagy azért, mert már nem fér a kezedbe, akkor el is adhatod.

Ha nincs a kezeben lap, akkor nem tudod eldobni „az összes kezedben tartott lapot”, ha egy kártya feltételként szabja.

Többlet lapok eldobása

Öt lapod maradhat a kezedben a köröd végén (ennyit bírsz el). A többletet felfordítva a megfelelő dobott paklikra helyezed. Ha tárgyakat dobsz el, akkor azt a többiek felvehetik, mint elhagyott tárgyat.