Kategória: Kártyajátékok
Játékosok: 2 (2-6) fő
Életkor: 10-80 év
Játékidő: 30 perc
Értékelés: 5/5

Káosz Galaktika Kártyajáték

A Káosz Galaktika Kártyajáték egy logikai, gyűjtögetős játék, mely a Káosz Galaktika sci-fi világban játszódik.

A gyűjtögetős kártyajáték egy olyan játékforma, melynek lényege, hogy a játékosoknak saját kártyapaklijuk van, játék közben csak a saját lapjaikból húznak. A játékos saját maga válogathatja össze, hogy kártyái közül melyeket szeretné a paklijába rakni. Persze minél több lapja van valakinek, annál nagyobb a kombinációs lehetősége. Ez a játék tehát három részből tevődik össze, melyek a kártyák gyűjtése, a pakli összerakása, és végül maga a játék. Mindhárom rész egyaránt fontos, de ha nincs sok lapod, nem állítottál össze túl jó paklit, viszont jó játékos vagy, és még szerencséd is van játék közben, könnyen nyerhetsz.

Háttértörténet

Bár szinte mindenki találkozhatott már újságok hasábjain Káosz Galaktika cikkekkel, novellákkal vagy ilyen-olyan statisztikákkal, a teljesen laikusoknak szeretnénk egy kis betekintést nyújtani a kártyajáték alapjául szolgáló világba. A játék a távoli jövő egy alternatív szálán fut, helye az anarchiába zuhant, dekadens Galaktikus Birodalom, mely elkeseredett harcot folytat a belső káosz és a zargok (egy idegen galaxisból érkezett agresszív faj) inváziója ellen. Manapság a hét fő faj által uralt Galaktikus Birodalom szétesőfélben van. Belső viszályok dúlnak a császári tartományokban, a hatalmi intrikák és polgárháborúk miatt meggyengült az elhanyagolt, mostohagyermekként kezelt külső szektorok ellenálló képessége. A Birodalom lomha és tehetetlen, a gigantikus korporációk egymással háborúznak a profitért. Ebbe a kaotikus világba érkeznek a zargok, az idegen galaxis hódító agresszorai, és kíméletlenül átgázolnak a külső világok meggyengült immunrendszerén. A fejlett technológiával felszerelt idegen űrhajók lerombolják a peremszektorok és a Birodalom külső héján elhelyezkedő civilizációk ezreit. A reményvesztetten menekülő világok az általuk evakuált milliókkal kétségbeesetten próbálnak új, lakható planétákat keresni, hogy ott letelepedve, kolóniákat kiépítve megpróbálhassák az újrakezdést. Azonban kevés szűzföldet találnak a céljaikhoz, a nyersanyagok szűkösek, így a kolóniák vezetői ádáz harcba kezdenek a szabad bolygók megszerzéséért. Eközben lassan a zargok előőrsei is megérkeznek, hogy még jobban megnehezítsék a kolóniák feladatát: egy új, erős és biztonságos civilizáció felépítését…

Hogy kerülsz te a képbe?… A Káosz Galaktika Kártyajátékban te egy űrbéli kolónia teljhatalmú ura és egyben egy hadiflotta vezére vagy. Célod, hogy legyőzd az ellenfeledet, aki szintén egy kolóniát irányít, és ezzel egy újabb szabad bolygóhoz jussál, folytatva a terjeszkedést a Káosz Galaktika világában. A játékban a kolóniádat a paklid jelképezi, a játékot az a játékos nyeri meg, aki a kijátszott lapjai segítségével előbb elpusztítja az ellenfele kolóniáját.

Játéktér

A játékhoz játékosonként akkora egyenes felületre van szükségetek, ahol állított kártyákból elfér 3 sor és kb. 6-8 oszlop. A játéktér a következő területekre van felosztva:

  • Kolónia: A játékos bal kezénél kell elhelyezni. A kolónia lapjainak sorrendjét senki sem ismerheti. Ha a tulajdonos kiválaszt egy lapot, utána meg kell keverni, és a balra ülő játékosnak meg kell emelni.
  • Szemét: A szemetedbe kerülnek képpel felfelé azok a lapok, amik kifizetve hagyják el a játékot. A kolónia felett kell elhelyezni. A szemetet bármelyik játékos átnézheti, de a sorrendjét nem szabad megváltoztatni.
  • Pusztulat: A pusztulatodba kerülnek képpel lefelé azok a lapok, amik kifizetetlenül hagyják el a játékot. A pusztulat sorrendjét nem szabad megváltoztatni.
  • Felszín: A felszínedre játszhatod ki képpel lefelé a bázisaidat. A felszín a játékos előtti, a kolóniától jobbra eső sáv. A bázisokat balról-jobbra sorban kell kijátszani, sorrendjük nem változtatható meg.
  • Kantin: A kantinodba játszhatod ki a legénységeidet képpel lefelé. A kantin a felszín előtti, a szeméttől jobbra eső sáv. A legénységeidet balról-jobbra sorban kell kijátszani. Sorrendjük nem változtatható meg.
  • Hangár: A hangárodba játszhatod ki képpel felfelé az űrhajóidat. A hangár a kantin előtti, a pusztulattól jobbra eső sáv.
  • Központ: A kezedben lévő lapok neve központ, innen hozhatod játékba a lapjaidat vagy játszhatsz ki eseményeket, megszakításokat.
  • Creditkészlet: A creditkészletedből tudod kifizetni a lapjaidat és a fejlesztéseket.

A lapoknak háromféle állapotuk van: aktív, használt és sérült. Minden lap aktív, amikor játékba hozod. Használt állapotba akkor kerülhet egy lap, ha harc közben tüzelsz egy űrhajóddal, vagy, ha a lapon jelölve van, hogy a hatás eléréséhez használtba kell fordítanod. Sérült állapotba kerülhet egy lap, ha találatot kap egy űrhajód vagy bázisod, vagy ha egy adott lapon fel van tüntetve, hogy a hatás eléréséhez a lapodat sérültbe kell fordítanod. A sérült állapotot úgy jelöld, hogy fejjel lefelé fordítod a lapodat.

Űrhajók

Altípusai:

  • felderítő: Egy helyet foglal a hangárban. Csak egy fegyverzet vagy legénység kerülhet rá.
  • vadászgép: Két helyet foglal a hangárban. Legfeljebb kettő fegyverzet és legénység kerülhet rá összesen.
  • cirkáló: Három helyet foglal a hangárban. Három fegyverzet és legénység fér rá.
  • romboló: Négy helyet foglal a hangárban. Négy fegyverzet és legénység fér el rajta összesen.

(Ha egy lap a hajó hangárban elfoglalt helyét módosítja, az nem vonatkozik a rá tehető fegyverzet és legénység számára, és fordítva.)

Az űrhajók négy fontos paraméterrel rendelkeznek: sebesség (a gyorsabb hajók előbb cselekedhetnek a harcban) tűzerő (a harcban egy másik űrhajón okozott találat maximális értékét mutatja) páncélzat (ennyi találat után semmisül meg az űrhajó) bombázás (az ellenfél kolóniáján, bázisain és központján okozott pusztítás mértékét mutatja). (A játékban a 0 a legkisebb figyelembevett érték, de egy pozitív hatásba beleszámít a 0 alá eső rész is. Tehát ha egy 2-es sebességű űrhajómon van egy -4-es Gaia tűzgyorsító és rakok rá egy +3 sebességet adó másik fegyverzet, akkor az űrhajómnak 1-es lesz a sebessége, nem 3-mas.)

Az űrhajót midig képpel felfelé kell kijátszanod, és kijátszásakor egyből ki is kell fizetned.

Ha egy űrhajó a harc fázison kívül, vagy amikor a harc fázis alatt nem vesz részt a harcban, sebzést kap, azonnal sérültbe fordul, ha nullára csökken a páncélja, megsemmisül, azaz a szemétbe kerül.

Az űrhajók képessége a szövegmezőbe vannak írva (ha vannak). Te döntöd el, hogy használod-e egy űrhajó képességét vagy sem. Ilyenkor semmi mást nem kell tenned csak bejelentened, hogy használni akarod az űrhajód képességét.

  • Álcázás: Nem lehet lap vagy képesség célpontjának kijelölni. (Az álcázás csak olyan képességek és hatások ellen jó, ahol célpontot kell kijelölni, a sorozatlövésr ellen nem.)
  • Gyorstüzelés: Nem lehet rá visszalőni.
  • Sorozatlövés: Sebzés kiosztásakor lehetőséged van az ellenfeled harcban résztvevő űrhajói között elosztani a sebzését, ezt visszalövéskor is használhatod. A sebzés elosztásakor minden megsebzett aktív űrhajó visszalőhet. Egy harc fázisban semmiféleképp se oszthatsz ki több sebzést, mint a tűzereje.
  • Lopakodás: A tüzelési fázisban tüzelés helyett azonnal bombázhat, ilyenkor használtba fordul. Visszalövés helyett is használhatod. Védőként nincs hatása.
  • Kötelék: Az ilyen képességgel rendelkező, harcban résztvevő űrhajóid között te oszthatod el az ellenfeled űrhajójának sebzését. Ha az ellenfeled sorozatlövés képességet alkalmaz, nem használhatod.
  • Nehézfegyverzet: A tüzelési fázisban két creditért eggyel növelheted a tűzerejét a harc fázis végéig, de maximum az alap tűzereje kétszereséig.
  • Javítás: Ha találatot kap csak használtba kell fordítanod, nem pedig sérültbe. (a lapok állapotának fajtáiról a következő cikkben bővebben írok)
  • Tűzszerészet: A bombázási fázisban annyival növelheted bombázását a harc fázis végéig, ahány lapot a pusztulatodba dobsz a kolóniád tetejéről, de maximum az alap bombázása kétszereséig.

Fegyverzet

Altípusai:

  • fegyver: A kreditköltsége feléért eladhatod, ha már kifizetted.
  • pajzs: Nem mozdítható el a hajóról, és nem adhatod el.
  • tárgy: A felszerelési fázisban áttehető másik hajóra.
  • rakéta: Csak a harc kifizetési fázisában lehet kifizetni. Ha kifizeted, a leszerelési fázisban mindenképp a szemétbe kerül.

A fegyverzetet az űrhajódra tudod kijátszani, mindig képpel lefelé. A fegyverzetet, (kivéve a rakéta altípusút) a fő fázisodban bármikor kifizetheted, harc közben viszont csak a kifizetési fázisban (ilyenkor képpel felfelé fordulnak).

A fegyverzet csak az űrhajón fejti ki hatását, ugyanúgy, mintha a fegyverzeten lévő szöveg az űrhajóra lenne írva.

Ha megsemmisül egy űrhajó és van rajta fegyverzet, akkor a fegyverzet is megsemmisül.

Legénység

Altípusai:

  • kapitány: Egy hajóra legfeljebb egy tehető belőle.
  • személyzet: Nincs speciális tulajdonsága.
  • utas: A hajóra semmilyen hatással sincs (az űrhajódon nem fordíthatod sérültbe vagy használtba), a kantinodban használhatod.
  • robot: A befejező fázisodban aktívba fordul.

A legénységet a kantinodba tudod kijátszani, mindig képpel lefelé. A legénységet a fő fázisodban bármikor kifizetheted, harc közben viszont csak a kifizetési fázisban (ilyenkor képpel felfelé fordul).

A legénység csak az űrhajón fejti ki hatását, ugyanúgy, mintha a legénységen lévő szöveg az űrhajóra lenne írva (kivéve utas).

Csak aktív legénység szállhat űrhajóra. A legénységet csak a felszerelési fázisban tudod, egy a harcban résztvevő űrhajódra rakni, és a leszerelési fázisban köteles vagy visszatenni a kantinodba.

A sérült és használt állapotú űrhajón lévő legénység használt állapotban, az aktív űrhajón lévő pedig aktív állapotban kerül vissza a kantinba. Ha megsemmisül egy űrhajó, amelyen van legénység, akkor a legénység is megsemmisül.

Bázisok

Altípusai:

  • kutatás: Kifizetéskor kifejti a hatását, majd a szemétbe kerül.
  • épület: Aktív épület a költségének megfelelő kreditért eladható a fő fázisodban.
  • bunker: Nem dobható el, csak akkor, ha elpusztul.
  • csapda: Csak a bombázási fázisban fizetheted ki, és csak akkor, ha sikeresen bombáznak rajta legalább kettőt.

A bázisokat a felszínedre játszhatod ki, mindig képpel lefelé.

A fő fázisodban egy creditért egy fejlesztést tehetsz az így letett bázisaidra, de ilyen módon egy bázison egy körben maximum kettőt fejleszthetsz. Lapok hatása által viszont akármennyit fejleszthetsz egy körben a bázisaidon.

Bázist a fő fázisodban fizethetsz ki (kivéve a csapdákat), de csak akkor, ha már legalább annyi fejlesztés van rajta, amennyit a bázison a fejlesztési limit meghatároz. Ha egy bázison a fejlesztési limitnél egy X-et találsz, ez azt jelenti, hogy a bázison akármennyit fejleszthetsz, és amikor kifizeted, a rajta lévő fejlesztések számától fog függni a bázis hatása. Ha kérdőjelet, akkor a rá tett fejlesztéseknek semmi hatása nincs.

Ha már kifizetted a bázist, onnantól kezdve nem elég két bombázást sebezni rajta ahhoz, hogy megsemmisüljön, hanem annyit kell rajta sebezni, ahányas a páncélzata.

Ha egy kifizetett bázis bármelyik fázisban sebzést kap, azonnal sérültbe fordul.

Események

Altípusai:

  • támadás: Harci megszakításokkal lehet reagálni rá.
  • reagálás: A kártyán megnevezett esemény után (nem reakcióként) játszható ki.
  • erőforrás: Erőforrásokat teremt.
  • speciális: Egyéb esemény.

Eseményt a fő fázisodban játszhatsz ki, kijátszáskor azonnal létrejön hatása, ilyenkor kell kifizetned, és ezután egyből a szemetedbe kerül.

Megszakítások

Altípusai:

  • kezdő: Valaki kezdő fázisában játszható ki (akár az ellenfeled körében is).
  • harc: Harc közben játszható ki (ellenfél körében is).
  • reakció: Bármikor (ellenfél körében is) kijátszható.
  • általános: Fő fázisában (akár az ellenfélében is) játszható ki.

Megszakítást kijátszhatsz akkor is, amikor az ellenfeled éppen cselekedni szeretne valamit, ilyenkor először a megszakítás teljesül, és csak utána az ellenfeled cselekedete. Ha több megszakítás kerül kijátszásra egymás után, mindig fordított sorrendben jön létre a hatásuk, tehát a legutolsónak kijátszott hatása teljesül legelőször, és utána jön visszafele a többi. (Ha több megszakítást játszol ki, miközben az ellenfeled nem cselekszik, te döntheted el a létrejövetel sorrendjét.)

Használat után (sikerességtől függetlenül) egyből a szemetedbe kerülnek.

A lapok képességei és a bázisok, fegyverzetek illetve legénységek kifizetései is megszakításnak számítanak.

Fajok

  • Ember: Az ember fajhoz különösen sok kombinációs képesség tartozik, de meglehetősen gyengék a legénységi tagok terén. Magyarán, ha valaki legénységi tagokra akar paklit építeni, az jobb, ha kihagyja az ember fajú lapokat a kolóniából, és helyette mondjuk a xenókat választja. Ettől eltekintve, az ember lapok ismerve, hogy általában véve minden laptípusban megállják a helyüket. Ha ember lapokat teszel a paklidba, akkor nem tehetsz bele xenokat. Ha a paklid csak ember lapokból áll, akkor a kezdő paklid 45 helyett 50 lapból állhat.
  • Xeno: A xenók erőssége a legénységi tagok. Xeno mellé nem tehető a pakliba ember. Ha a paklid tisztán xeno lapokból áll, akkor a lagénység a sérült hajókról használtan száll le.
  • Inszektoid: Az inszektoidok fiziológiájuknál fogva szorgosságukról híresek, így talán nem meglepő, hogy kiválóak bázisok építésében. A játékban található legjobb bázisok az inszektoidok nevéhez kapcsolódnak. Az inszektoidok hátránya viszont, hogy creditben nem túl erősek. Nem telető velük egy pakliba karnoplantusz lap. Csak inszektoid lapos pakli esetén, körönként egyszer az egyik bázison hármat fejleszthetsz.
  • Karnoplantusz: A karnoplantuszok pénzügyi tálentumok, a galaktika legjobb kereskedői, náluk mindig halmokban áll a credit. Nagyszerű credittermelő lapjaik vannak. Sajnos a bázisaiknál már nem ugyanez a helyzet. Nem használhatók inszektoid lapokkal együtt. Ha nincs más fajú lap a paklidban, akkor körönként egyszer eladhatsz egy kifizetett hajódat eggyel csökkentett értékkel.
  • Cerebrita: A cerebriták lapjai adják az eseménylapok gerincét. Aki ezzel akar kombinálni, annak valószínűleg kihagyhatatlanok lesznek a cerebrita események. Hátrányok: A Birodalmi gépezet lomha és nehézkés, váratlan fordulatokra képtelen. A megszakítások az igazi hátrányai a cerebritáknak. Nem tehetők zarg lapokkal közös pakliba. Ha csak cerebrita lap található a paklidban, akkor két kreditért 5 helyett 6 lapból válogathatsz húzáskor.
  • Zarg: Előnyök: A zargokra a káosz, az értelmetlen pusztítás a legjellemzőbb, megszakításokra, meglepetésekre lehet tőlük számítani. A Meglepő fordulat című lap neve talán elég sokat elárul erről a fajról. Hátrányok: Viszonylag gyenge eseménylapok. Ha zarg lap van egy pakliban, akkor cerebrita nem lehet. Ha nincs más lap a paklidban, akkor 5 kreditért egy tetszőleges lefordított lapot megnézhetsz.
  • Triciplita: A tricipliták technikai zsenik. A galaktikában a legnagyszerűbb fegyverzetek az ő nevükhöz fűződnek. Az űrhajók viszont nem igazán az erősségük. Ha a paklidba teszed, az űrcápa lapokat nélkülöznöd kell. Ha a paklidban csak ilyen lapok vannak, akkor körönként egy felszerelést áttehetsz egy másik hajóra (ha van számára hely).
  • Űrcápa: Az űrcápák az űr legnagyszerűbb vadászai. Irányításuk alatt az űrhajók halálos fenyegetést jelentenek. Nagyszerű űrhajó lapjaik vannak. A fegyverzetekben nem túl erősek. Triciplita lapokkal nem kerülhetnek egy pakliba. Ha nincs más fajhoz tartozó lap a paklidban, akkor 12 helyett 16 a hangár alapmérete.

Játékmenet

A játék előtt minden játékos a következő dolgokat kell, hogy tegye:

  1. Összeállít egy pontosan 45 lapból álló paklit, melyben egy féle lapból maximum 3 lehet. Ez lesz a kolóniája. (Mivel a játékban a kolónia egyszerre reprezentálja a forrásaid egy részét (a felhúzható lapokat) és egyben ez az „életed” is, ezért körültekintő módon kell összeállítanod.)
  2. Megkeveri a kolóniáját.
  3. Megemeli a tőle balra ülő játékos kolóniáját.
  4. Húz 5 lapot a kolónia tetejéről. Ha nem tetszik, akkor egyszer visszakeverheti, és emelés után húzhat másik 5 lapot.
  5. Kap 5 creditet.
  6. Döntsétek el ki kezd.

A játék körökre és azon belül fázisokra van osztva. A játékosok körei egymás után követik egymást (ha végeztél, a balra ülő játékos jön). A kör fázisai a következők:

  1. kezdő fázis
  2. fő fázis
  3. befejező fázis

A játék kezdetén a kezdő fázis legelején az első játékos kap 1 creditet, a következő játékos a kezdő fázisa elején kettőt kap, a rá következő hármat, az utáni négyet. Ezek után minden játékos minden kezdő fázisa legelején 5 creditet kap a játék során.

Ezután lehet kezdő megszakítás lapokat kijátszani. (Itt érvényesülnek a kezdő fázisra vonatkozó hatások is.) Majd a fő fázis következik.

A lapok creditből játszhatóak ki (ezt hívják creditköltségnek). A lapok csak akkor fejtik ki hatásukat, ha már kifizetted őket, azaz elköltötted az ehhez szükséges mennyiségű creditet. (Függetlenül attól, hogy kézből, vagy asztalról fizetedki.) A fő fázisodban (körönként többször is) az alábbi dolgokat teheted:

  • 0 credit:
    • Egy bázis, legénység vagy fegyverzet kijátszása.
    • Támadás kezdeményezése és a támadás célpontjának kijelölése. Célpont lehet: kolónia, központ, egy legénység vagy egy bázis.
    • Vegyél le összesen két fejlesztést a bázisaidról és kapsz egy creditet.
  • 1 credit:
    • Rakj egy fejlesztést az egyik bázisodra. Egy bázison egy körben maximum kettőt fejleszthetsz így.
    • Húzz egy lapot.
  • 2 credit:
    • Válassz ki egy lapot a kolóniád legfelső 5 lapjából és vedd a központodba, majd keverj, az ellenfeled pedig emelje el a kolóniádat.
    • Húzd fel a pusztulatod legalsó lapját. Csak akkor használhatod, ha a kolóniád már csak 5 vagy kevesebb lapból áll.
  • X credit:
    • Egy esemény, megszakítás vagy űrhajó kijátszása (annyi creditedbe fog kerülni, amennyi a lap creditköltsége).
    • Egy már kijátszott bázis legénység vagy fegyverzet kifizetése (annyi creditedbe fog kerülni, amennyi a lap creditköltsége). A bázisok, legénységek és fegyverzetek kifizetése megszakításnak számít.

Ha a fő fázisod után az ellenfelednek nincs lap a kolóniájában, megnyerted a játékot.

Egyéb esetben a következőket tedd a befejező fázisodban:

  • Ha több mint 5 lapod van a központodban, akkor addig kell lapokat a pusztulatodba dobnod, amíg 5 lapod nem marad.
  • Ha 12-nél több az összértéke a hangárban lévő űrhajóid méretének, akkor addig kell űrhajókat a szemétbe dobnod, amíg legalább 12-re nem csökken a méreteik összege.
  • Ha több mint 20 credited van, akkor ez automatikusan 20-ra csökken.
  • Minden játékban lévő űrhajó és bázis visszakapja a teljes páncélzatát.
  • Az asztalon lévő használt (90 fokkal jobbra elfordított) illetve sérült (180 fokkal elfordított) helyzetben lévő lapjaid 90 fokot visszafordulnak, azaz sérültből használtba, használtból aktívba.

Harc

Miután kijelölted a támadás célpontját (kolónia, központ, egy legénység vagy egy bázis), az ellenfeled és te is még játszhattok ki általános megszakításokat és használhattok speciális lapképességeket, de ezután már csak harc vagy reakció megszakításokat lehet kijátszani. Vigyázat, a játék első körében a kezdő játékos még nem kezdeményezhet támadást! A harc fázis fázisai:

  1. Felszerelési fázis
    1. A támadó játékos kijelöli azokat az aktív űrhajóit, amikkel támadni akar (előrébb tolja a lapokat).
    2. A támadó felrakhatja a kantinjából a kiválasztott, aktív legénységeit a harcban résztvevő űrhajóira.
    3. A védő játékos eldönti, akarja-e védeni a támadást, és ha igen, melyik aktív űrhajóival. Ha a védő játékos nem jelöl ki védő űrhajókat, akkor a kifizetési fázis után egyből a bombázási fázis következik, ilyenkor nincs tüzelési fázis.
    4. A védő, ha védekezik, felrakhatja a kantinjából a kiválasztott, aktív legénységeit a harcban résztvevő űrhajóira.
  2. Kifizetési fázis (a kifizetések nem felváltva történnek, először a támadó fizet ki mindent, amit akar, majd a védő) (mindent, amit ki akarnak fizetni, most kell kifizetniük, mert erre a harci fázisban később már nincs lehetőség)
    1. A támadó kifizetheti a harcban részt vevő űrhajóin lévő még kifizetetlen legénységeit és fegyverzeteit.
    2. A védő kifizetheti a harcban részt vevő űrhajóin lévő még kifizetetlen legénységeit és fegyverzeteit.
  3. Tüzelési fázis
    1. A legmagasabb sebességű aktív űrhajó eldönti, hogy kire akar tüzelni, vagy használja-e valamilyen képességét. Azonos sebességű űrhajóknál a támadó számít gyorsabbnak. Ha több olyan űrhajód is van, amelyiknek magasabb a sebessége, mint az ellenfelednek, akkor te döntöd el, hogy milyen sorrendben tüzeljenek, tehát nem kötelező a legmagasabb sebességű űrhajóddal kezdened a tüzelést. Passzolhatsz is, ha akarsz, ilyenkor az ellenfeled soron következő űrhajója tüzelhet, majd megint a passzolt űrhajód következik.
    2. Majd a célba vett űrhajó eldönti, hogy akar-e visszalőni vagy használni valamilyen képességét. Csak aktív űrhajó tud visszalőni.
    3. A célba vett űrhajó annyi páncélzatot veszít, amennyi a tüzelő űrhajó tűzereje, és, ha a célba vett űrhajó visszalőtt, a tüzelő is veszít annyi páncélzatot, ahányas a célba vett űrhajó tűzereje. A sebzések kiosztása előtt még lehet harc és reakció megszakításokat kijátszani. Ezután a tüzelő űrhajó használtba fordul, ha a célba vett űrhajó visszalőtt, akkor az is használtba fordul (ha nem lőtt vissza, akkor aktív marad). Végül, ha valamelyik űrhajónak a sebzések kiosztása után nullára csökken a páncélzata, azonnal a szemétbe kerül.
    4. Ezek után a következő legmagasabb sebességű aktív űrhajó cselekedhet, ha akar [3.1. lépés]. Ha az egyik játékos után a másik passzolt, akkor az először passzoló játékos még cselekedhet, de ha ő is passzol, akkor vége a tüzelési fázisnak (azaz három passz után). (Természetesen, ha nem marad aktív űrhajó, vagy csak az egyik játékos tud cselekedni, de ő passzol, akkor is vége a fázisnak.)
    5. A tüzelési fázis végén azok az űrhajók, amelyek legalább egy találatot kaptak sérültbe fordulnak, ezután jöhet a bombázási fázis.
  4. Bombázási fázis
    1. A támadó játékos a megmaradt aktív űrhajóival bombázhatja a harc elején kijelölt célpontot. Ehhez ki kell jelölnie (használtba fordul) a bombázó űrhajókat, amik teljesen egyszerre bombáznak, bombázásukat nem lehet szétosztani, bombázásaik összegét hívjuk összbombázásnak. A célponttól függően a következők történhetnek:
      • Ha a célpont a kolónia volt, a védőnek annyi lapot kell dobnia egyesével a kolóniája tetejéről a pusztulatába, ahányas a bombázó &369;rhajók összbombázása.
      • Ha a központ volt a célpont, a védő mindenféleképp csak egy lapot fog dobni a központjából a pusztulatába, amit ő választhat ki, de ehhez is legalább kettes összbombázása kell, hogy legyen a bombázó űrhajóknak, különben nem történik semmi.
      • Ha egy legénység volt célpontnak kijelölve, akkor az megsemmisül és attól függően, hogy ki volt-e fizetve, vagy a pusztulatba vagy a szemétbe kerül, de ehhez legalább kettes összbombázása kell, hogy legyen a bombázó űrhajóknak, különben nem történik semmi. (Elképzelhető és szabályos az is, ha a védő felrakja a támadás célpontjának kijelölt legénységét az egyik űrhajójára és mivel a legénységek csak a leszerelési fázisban, a bombázási fázis után kerülnek le az űrhajókról, a támadó nem fog tudni bombázni.)
      • Ha egy bázis volt a támadás célpontja és nem volt kifizetve, akkor megsemmisül és a pusztulatba kerül, amennyiben legalább kettes a bombázó űrhajók összbombázása, különben nem történik semmi. Ilyenkor lehet csapdát is kifizetni, de szintén csak akkor ha legalább kettes a bombázó űrhajók összbombázása. Ha a bázis ki volt fizetve, csak akkor semmisül meg, ha legalább annyi a bombázó űrhajók összbombázása, amennyi a páncélzata, ekkor a szemétbe kerül. Ha a bombázó űrhajók nem tudnak annyit bombázni rajta amennyi a páncélzata, de legalább egyet igen, akkor sérültbe fordul.
    2. A bombázási fázis végén az összes bombázónak kijelölt űrhajó használtba fordul.
  5. Leszerelési fázis
    1. A sérült és használt állapotú űrhajókon lévő legénységek használt állapotban, az aktív űrhajókon lévők pedig aktív állapotban visszakerülnek a kantinba (ha ki voltak fizetve, akkor kifizetetten, ha nem, akkor kifizetetlenül).

Alternatív célok

Az alap játékban a cél az ellenséges kolónia felszámolása. Ha a játékosok elfogadják, egyéb célokat is kitűzhetnek:

  • Gazdasági monopólium: A befejező fázisban akármennyi creditet fel lehet halmozni. Az a játékos nyer, akinek a befejező fázisában legalább 40 creditje van és legalább kétszer annyi, mint a másik játékosnak. A kolóniát nem lehet bombázni, viszont az ellenfél creditkészletét igen, sikeres bombázás esetén, az ellenfél veszít annyi creditet, amennyit bombáztál rajta. A játék első három körében nem lehet támadni.
  • Letelepedés: Ebben a játékformában sem lehet bombázni a kolóniát, és az a játékos nyeri meg a játékot, akinek a befejező fázisában legalább 5 kifizetett bázisa van, és legalább kétszer annyi, mint a másik játékosnak. Egy körben akármennyit lehet fejleszteni egy bázison, viszont körönként csak egy bázist lehet kifizetni.
  • Befektetés: Az egész játék alatt körönként folyamatosan egy-egy credittel többet kapunk. Ez ugyanúgy működik, mint normál játszmában az első öt kör, csak itt utána is folyamatosan nő a kezdő fázisban kapott creditek száma.
  • Aktív védelem: Csapdákat bármilyen sikeres bombázáskor ki lehet fizetni, természetesen csak az fizethet ki akire támadtak. Támadásonként csak egy csapdát lehet kifizetni.
  • Tiszta játszma: Csak a kolóniát lehet bombázni, viszont azt minden más lap hatásától függetlenül lehet támadni. Egy játékosnak a befejező fázisában nem lehet több, mint három legénysége és három bázisa. Ha ennél több van azok megsemmisülnek.
  • Űrhajó átalakítás: Minden alkalommal, amikor valaki játékba hoz egy űrhajót, megnevezhet egy űrhajó képességet, amit az addigi képességein felül, véglegesen megkap a kijátszott űrhajó.